Iceroad richting Lake Louise

26 december 2019 - Lake Louise, Canada

Ons ontbijt hebben we bij Bear's Paw genuttigd. Een leuke ontbijtzaak met allerlei lekkernijen. Aangezien we vandaag de Iceroad nemen hebben we meteen wat te eten voor onderweg ingeslagen. De Iceroad loopt van Jasper tot aan Lake Louise en is 230 km lang. Op deze weg mag je alleen rijden met winterbanden, er is geen bereik en geen benzinestation. Je komt ook weinig mensen tegen in de winterperiode. In de zomer schijnt het onvoorstelbaar druk te zijn. Veel afritten zijn dicht vanwege de sneeuw. Maar de weg op zich is al een bezienswaardigheid, wat een natuurschoon, elke 5 minuten verandert het winterlandschap.

We beginnen met Athabasa falls: een waterval die niet het grootst, maar wel het meest krachtig is. Nu was de waterval veelal in ijs en ijspegels verandert. Erg mooi!

Columbia icefield: uitgestrekte ijsvelden met kleine eilandjes vol dennenbomen. Zo uitgestrekt en mooi om te zien. Ook is hier de Athabasca gletsjer te zien. Niet meer zo groot als voorheen, maar nog steeds schitterend om te zien.

Weeping wall: deze hoge waterval van 100 meter valt in verschillende etappes naar beneden en lijkt inderdaad op een huilende berg alleen dan nu met tranen die van ijs zijn🤗.

Peyto lake en gletsjer: na een 10 minuten lange wandeling in de hoge sneeuw keken we uit over het bevroren meer, omringt met sneeuw en de gletsjer. Het mooie blauw waar dit meer om bekend staat was echter ver te zoeken.

We hebben enorm genoten van deze mooie trip. De sneeuw was veelal nog niet aangeraakt en ik kon het niet laten er even in te gaan liggen. Het is echte poedersneeuw, een sneeuwbal is er niet van te maken.

Bij aankomst in Lake Louise kregen we een gratis upgrade omdat de kamer nog niet klaar was. Een extra groot appartement met een openhaard. Er hangt hier een geweldige sfeer. Een klein dorp met een klein winkelcentrum en veel wintersportactiviteiten.

Op aanraden van een oude schoolvriend zijn we gaan eten bij een oud treinstation. Dat was natuurlijk geweldig. De sfeer en het eten fantastisch.

We kijken terug op een heerlijke dag!